بازار CFD چیست؟

بازار سی اف دی

در این مقاله با شما خواهیم بود تا بگوییم بازار CFD چیست؟ کلمه CFD معنای معامله برای اختلاف را دارد و مخفف شده‌ی عبارت انگلیسی Contract for Difference به حساب می‌آید. این مارکت هم به بازار فیوچر شباهت دارد و یک فرق عمده و همچنین آپشن بیشتر نیز دارد!

بازار آتی فقط یک ایراد و اشکال دارد. تصور کنید تاجری هزار گونی گندم را با قیمت گونی‌ای پنج دلار برای شش ماه بعدی فروخته است. اکنون میبایست گونی‌ای هشت دلار خریداری کرده و به خریدار تحویل دهد. یا اینکه ما به التفاوت را، ضرر و زیان پرداخت کند.

با وجود اینکه میداند مظنه گندم ماه دیگر افت می کند و پایین می‌آید و میتواند سود کند، اما کاری از دستش بر نمی‌آید و مجبور است تن به زیان دهد. چون زمان سررسید قرارداد رسیده است. پس مشکل بازار فیوچر این است که در تاریخ و زمان سررسید، قرارداد فسخ می‌شود و هر دو طرف میبایست باهم تسویه حساب کنند.

آن شخصی که زیان می‌پردازد اگر مطلع باشد و اطمینان داشته باشد که دو ماه دیگر قیمت پایین می‌آید و سود میکند، برایش فسخ و اتمام این قرارداد به هیچ وجه خوشایند و رضایت بخش نیست. خُب چطور میتوان این مشکل را حل کرد؟ بنابراین سررسید قرارداد ها را برداشتند.

هر شخصی میتوانست تا هر موقع که میخواست معامله اش را نگه دارد و یا قراردادش را ببندد و سود خود را دریافت کند. از آن پس دریچه جدیدی رو به بازار های مالی و تجار باز شد. دیگر نیاز نبود اضطراب سررسید قراردادها را داشته باشند و تا هر موقع که میخواستند، می‌توانستند صبر کنند و دست نگه دارند.

محاسن بازار CFD

  1. همانند بازار آتی امکان فروش وجود دارد
  2. استفاده از اهرم یا لِوِرِیج
  3. عدم سررسید قراردادها و امکان نگه داری قراردادها تا زمان دلخواه

بازار سی اف دی

تسویه قراردادها به چه شکل انجام می‌شود؟

قراردادها همه نقدی تسویه می‌شوند و دیگر خبری از دردسرهای تحویل نیست. در بازار CFD چه چیزهایی را می‌توان معامله کرد؟ هر چیزی …

  1. سهام شرکت های مختلف
  2. تمامی اجناس و کالا ها
  3. شاخص های سهام
  4. اوراق قرضه
  5. و هر چیز دیگری که تصورش را بکنید …

برای مثال: معامله گرِ ما  اینطور فکر میکند که کمپانی گوگل در سال های آینده سیر نزولی خواهد داشت و قصد دارد از پایین آمدن قیمت کسب سود کند. خُب حالا باید چکار کرد؟ در بازار سنتی سهام که امکان انجام این کار را ندارد. به این دلیل که فقط باید سهام را خریداری و نگه داری کند و نمیتواند روی پایین آمدن قیمت سود کند.

در نتیجه در بازار CFD، قرارداد گوگل را می‌فروشد. در بازار قراری میگذارد، موقعی که بخواهد تسویه کند، ما به التفاوت و اختلاف قیمت روز قرارداد و روز تسویه را به بازار بپردازد یا از بازار بگیرد. معامله گر سهام گوگل را در قرارداد CFD در قیمت 150 دلار به ازای هر سهام میفروشد.اکنون قیمت سهام کاهش یافته  و به 100 دلار  رسیده است و روی هر سهام 50 دلار سود میکند و معامله را میبندد. به همین سادگی!

در حال حاضر بازار های CFD موقعیت مناسبی را برای معامله گران و صنعتگران مختلف فراهم کرده‌اند. انواع ابزار معاملاتی را به مشتریان عرضه میکنند که هم میتوانند ریسک خود را پوشش دهند و همچنین روی آنها معامله کنند و سود بسیاری به دست بیاورند.

بازار CFD

نگاهی دیگر به بازار CFD

برای این که بتوانید درک بهتر و کامل تر از معاملات CFD پیدا کنید، بهتر است یک مثال بزنیم. فکر کنید یکی از قراردادهایی که برای بازار CFD انجام داده‌اید را به یاد آورید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک ماشین را از سایپا و ایران خودرو به صورت پیش فروش خریداری کرده باشید. در این صورت شما بخشی از قیمت ماشین را به صورت پیش پرداخت و برخی دیگر را هم به صورت اقساطی پرداخت خواهید کرد. این موضوع نشان می‌دهد که شما به عنوان مشتری با ایران خودرو به عنوان فروشنده به توافق رسیده‌اید.

اما نکته قابل توجه این است که در گذشته پیش فروش‌ها به حالت قطعی یا همان فیوچرز بوده است. یعنی به همان قیمت متعهد شده باید شرکت ماشین را به مشتری تحویل دهد. اما با توجه به تحریم‌هایی که در سال‌های گذشته به وجود آمده است، شرکت‌های خودروساز سعی کرده‌اند تا ماشین‌های خود را به حالت بازار سهام CFD به فروش برسانند.

در این حالت فروشنده که همان خودروساز است با مشتری بر سر قیمت به توافق می‌رسند. اما تعهدی از مشتری گرفته می‌شود که هنگام تحویل خودرو با قیمت روز محاسبه شود. یعنی در صورتی که خودرو افزایش قیمت پیدا کند، خریدار باید این نظر را جبران نماید. البته اگر در آن زمان تحویل خودرو کاهش قیمت پیدا کند هم مابه تفاوت به مشتری پرداخت خواهد شد.

به طور کلی باید بدانید که معاملات CFD این روزها کاملا قابل درک است. تقریبا همه ما این نوع معاملات را تجربه کرده‌ایم. البته در بازارهای ایران معمولاً معاملات دوطرف تعریف خاصی دارد و نمی‌توان روی این معاملات حساب خاصی باز کرد. اما توجه داشته باشید زمانی که معاملات به صورت دو طرفه اتفاق می‌افتد تعادل بیشتری در بازار برقرار می شود. اما متاسفانه در کشور ایران ما شاهد معاملات دو طرفه نیستیم. در بیشتر مواقع سیستم تورم در بازار ایران مانع این گونه معاملات می‌شود.

امیدواریم که از مقاله بازار CFD چیست استفاده لازم را برده باشید و باعث افتخار ماست که نظرات خودتان را با مجموعه آموزش فارکس به اشتراک بگذارید.

3.6/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *